onsdag 28 augusti 2013

Bilder från en utställning


Lite blandade bilder från utställningen med Bjärbomönster som tema.


Tröjan ovan har Eva-Lotta Staffas stickat. Detaljerna syns bättre på bilderna på hennes blogg, så gå dit och titta!


Bjärbomönstret är ett av de vanligaste motiven i den halländska bingestickningen. Man stickar för det mesta runt, och ibland ett par stycken på samma stickning!


På utställningen finns inte bara stickat Bjärbomönster, utan även virkat, sytt och till och med pärlat!


Tyvärr minns jag inte namnet på alla de, vars bidrag jag visar här. 
Känner ni igen ert bidrag, och jag inte har nämnt er, så lämna en kommentar på det här inlägget, så lovar jag att bättra mig och skriva vem som gjort vad!


Pärlplattan har i alla fall Kirsten Drejdal gjort.






Väskan (vattenflaskehållaren?) kommer från Eva Martinsson på Helylle i Kristianstad. 
Bården fanns i gömmorna hos Ingrid Jönsson.



De små dubbelstickade väskorna har Lina Åkesson stickat.



Den här maffiga väskan har May-Lis Grenlund stickat och tovat i maskin.


Och till sist en bild på ett antal stickprover ur Kersti Nilssons gömmor. (Kersti var tidigare hemslöjdskonsulent i Halland och var med och skrev boken om Bingestickning som kom i början av 80-talet.)

Tänk så olika samma mönster kan te sig i olika människors händer!

Utställningen kommer att finnas på Laholms stadsbibliotek under september och vandrar sedan vidare till andra bibliotek i Halland. Information finns på sticknätverkets hemsida.

1 kommentar:

  1. Jättetack för alla bilder. Kul att se alla olika tolkningar. /EvaL8

    SvaraRadera